פינוי אסבסט – זה לא כזה סרט

את הסכנות הנעוצות באסבסט, הרוב המוחלט של האנשים כבר יודע לדקלם בעל-פה, אז למה בכל זאת יש כל כך הרבה מבנים בארץ שיש עליהם עדיין את לוחות האסבסט? וכיצד אתם יכולים להיפטר מגג האסבסט שלכם בקלות? כל זאת ועוד, בכתבה שלפניכם.

למרות שכבר לא מעט שנים אנחנו יודעים שהאסבסט הוא חומר מסוכן, הוא עדיין רחוק מלקבל את החותמת "חומר על סף הכחדה". אנחנו רואים אסבסט במוסדות ציבוריים וממשלתיים, במוסדות חינוך, בבסיסי צה"ל וגם בבתים הפרטיים בכל רחבי הארץ.

באופן די מפתיע, האסבסט עדיין רחוק מלקבל את הטייטל "על סף הכחדה", ובהחלט ניתן לראות שהוא קיים עדיין במקומות רבים, כגון: מוסדות ציבוריים, ממשלתיים, מוסדות חינוך ובסיסי צה"ל, כמו גם בענף החקלאות, בבנייני משרדים, במפעלים ובבתי מלאכה, בקיבוצים ואפילו בבתים פרטיים. נשאלת השאלה כיצד ייתכן שהחומר המסוכן, שעלול לגרום לגידולים סרטניים ולמחלות ריאה כרוניות, עדיין כה נפוץ?

התשובה לכך, לכאורה, די פשוטה. ראשית, צריך לזכור כי בעבר נדמה היה כי לאסבסט ישנם יתרונות רבים: הוא עמיד ביותר בפני אש, חום ומים. כמו כן הוא חזק מאוד ועלותו זולה. לכן, כאשר מדינת ישראל הוקמה בתחילת שנות ה- 50, נראה היה כי מדובר בחומר אידיאלי לבניית מבנים מכל סוג שהוא.

אבל כמו בכל דבר בחיים, אין טוב בלי רע. למרות שכבר בסוף המאה ה- 19 התעורר חשד כי אסבסט הוא חומר מסוכן, ואכן במאה שעברה אף הצליחו להוכיח זאת מדעית, רק בשנים האחרונות הנושא קיבל מקום מרכזי בשיח הציבורי שלנו. כיום, למזלנו, המודעות לסכנות שהאסבסט טומן בחובו רק הולכת וגוברת, ובאופן הדרגתי נבנים צעדים שנועדו למנוע את הסכנות האורבות לנו בשל שימוש באסבסט. אך כאמור, נדמה כי החומר איננו נעלם לגמרי מעל פני השטח.

עיקרון הזהירות המונעת

רק לפני שנה הוצג דוח שערך ארגון הבריאות העולמי של האו"ם שהצביע כי אסבסט אחראי לכ- 50% מכלל מקרי המוות מסוגי הסרטן המתפתחים בעבודה. איך זה קורה? ובכן, כאשר אסבסט נסדק או נשבר, הוא פולט אבק אסבסט. אנשים אשר שואפים לאורך זמן חלקיקי אסבסט הנישאים באוויר, עלולים לסבול ממחלות ריאה קשות וכרוניות ואפילו מסרטן וממחלות חשוכות מרפא אחרות. בשל סיבות אלה הוציאו את החומר הזה משימוש בתעשייה ובבנייה.

יש לציין כי למרות שאסבסט מצוין בחוק כחומר מסוכן שהוכח כי הוא גורם מסרטן. החוק מבדיל בין אסבסט פריך, מפורר או אבקתי – שזה סוג שהוא אסור בתכלית האיסור לשימוש ואילו יש אסבסט צמנט, שהוא למעשה תערובת של מלט ואסבסט, ולכן הוא מותר לשימוש, וזוהי למעשה הסיבה לכך שהוא עדיין קיים במקומות רבים. לעדיף להיפטר מאסבסט באשר הוא בהקדם האפשרי, ולא לקחת סיכון מיותר.

המחיר של הדחיינות

המון אנשים כבר מבינים שאסבסט איז א ביג נו-נו, אבל עדיין לא נוקטים פעולה של ממש, מאחר והם בטוחים שמדובר ממש ב"סרט", כי בכל זאת – זה להחליף גג! אמנם פה ושם כבר רואים מוסדות שנוקטים בעקרון הזהירות המונעת, ונפטרים אט-אט מקירות ומגגות האסבסט, לטובת פתרונות בטוחים יותר. אבל הקצב הוא איטי מאוד. הדחיינות והפחד משינויים מזינים זה את זה, החשש שמא מדובר במחיר יקר מאוד, או בפעולה שתימשך נצח-נצחים, הוא רגשי ובמקרים האלה, נראה שהוא גובר על ההיגיון.

אך לדחיינות יש מחיר גבוה, שעלול בסופו של דבר לא רק לפגוע בכם, אלא בסביבה כולה ובאנשים היקרים לכם. לכן, כל כך חשוב להקדים תרופה למכה, ולפנות את גג האסבסט שלכם בהקדם האפשרי.

חשוב לדעת גם כי המדינה אסרה את ייצור האסבסט כבר בסוף שנות ה- 90, בהמשך גם אסרה את ייבואו ואף קבעה תאריך יעד להפסקת השימוש באסבסט קיים – שנת 2021. כמו כן, מדינת ישראל מתנה את ביצוע עבודות האסבסט אך ורק לבעלי מקצוע מורשים. אסור על פי חוק לאדם שאינו מורשה לפנות אסבסט, וזאת על מנת למזער ככל הניתן את פיזור סיבי האסבסט לסביבה, ולמנוע סיכון הן לאוכלוסייה שסביבו והן לעוסקים במלאכת הפינוי.

כמה קל להחליף גג אסבסט, כשפונים אל האדם הנכון

"החלפת גג אסבסט היא פעולה יחסית פשוטה ולא מאוד יקרה, מה גם שלבריאות שלכם אין מחיר", כך אומרים לנו המומחים של חג בגג – אחת החברות המובילות בארץ לפינוי גגות אסבסט, "המחיר תלוי בגודל הגג שברשותכם, בהיקף העבודה הנדרשות ועוד. אבל בגדול – תוך יום אחד בלבד, הסיפור הזה יכול להיות כבר מאחוריכם, ותרגישו עם עצמכם הרבה יותר טוב, כשזה כבר יהיה מאחוריכם".

"אנו מגיעים לבצע את העבודה לאחר שכבר הגשנו בקשה וקיבלנו בשבילכם היתר לפירוק אסבסט מהמשרד להגנת הסביבה וכל העבודה מבוצעת תחת ביקורת קפדנית של מפקח אסבסט מוסמך, אשר מוודא שפעולת הפירוק מתבצעת באופן תקין. כמו כן אנו נוקטים בכל האמצעים על מנת למנוע פגיעה בעוברי אורח. בסיום העבודה, אנו עוטפים את לוחות האסבסט בניילון עבה במיוחד ומפנים אותם לאתרי פסולת ייעודיים להטמנה. לאחר מכן לוחות האסבסט מוחלפים בשלל פתרונות קירוי איכותיים, בטיחותיים וידידותיים לסביבה".

חשוב לדעת כי קיימים המון חומרים בטיחותיים שיכולים לשמש אתכם היטב, רק מבלי לסכן את בריאותכם. חומרים כאלה הם למשל פאנל מבודד – שיש לו רמת בידוד טרמי גבוהה ביותר, לוחות איסכורית, לוחות בטון גליים, רעפי חרס, רעפי שינגלס, רב רעף (לוחות מתכת דמויי רעפים) ועוד.

חברת חג בגג הינה קבלן מוסמך מטעם המשרד להגנת הסביבה בתחום פינוי אסבסט ופירוק גגות אסבסט, וערוכה להחליפם באופן בטיחותי, תוך עמידה בתקנים הנדרשים.

לקבלת פרטים, הצעת מחיר וייעוץ בנושא פינוי אסבסט, התקשרו: 1-800-350-380

Whatsapp icon
דילוג לתוכן