גגות אסבסט | סכנה ברורה ומיידית

לפני כמה שנים רעשה מדינת ישראל כאשר התגלו במוסדות חינוך רבים, בהם גני ילדים ובתי ספר יסודיים, גגות אסבסט וקירות אסבסט. מיד נזעקו כל פעילי איכות הסביבה והגורמים הרפואיים והתריעו על הסכנות הגלומות בחומר הקרוי אסבסט, וביניהן הסיכוי לחלות בסוגים שונים של סרטן ריאות קטלני במיוחד. בעקבות הגילויים דאז, הוחרפו הצעדים כנגד מבנים העשויים מהחומר הזה ויחידות אסבסט רבות, ממבנים רבים מאוד בארץ, הוסרו והושלכו למקומות שמיועדים לפסולת כימית רעילה. יחד עם זאת, הרשויות שמו דגש רב על המבנים הציבוריים המשרתים את כלל הציבור והקהילה ופחות על מבנים פרטיים ישנים, כמו בנייני מגורים ושכונות שלמות ביישובים עירוניים ואחרים, שהוקמו עוד לפני שנודע דבר פגיעתו המזיקה של האסבסט.

אחד מהמרכיבים העיקריים של כל מבנה הוא הגג, ובעבר היה נהוג לבנות גגות אסבסט בגלל עלותם הזולה באופן יחסי, משקלם הקל ויעילותם כגורמי בידוד ואיטום מוצלחים. למרות שעד היום, הרבה מאוד מאותם גגות אסבסט הוסרו והוחלפו בגגות העשויים מחומרים אחרים, שאינם רעילים ואינם מסוכנים, הרי שישנם עוד בעלי בתים רבים שמתגוררים במעין "פצצה מתקתקת" ומסכנים לא רק את בריאותם, אלא גם את בריאות כל בני משפחתם, קרוביהם והנמצאים בסביבת המגורים שלהם.

הסרת גגות אסבסט, כמו הסרת כל דבר הקשור לחומר רעיל או לא יציב, אסור לעשותה באופן עצמאי שאינו מיומן ואינו מקצועי. קיימות מספר חברות מקצועיות, בעלות תו תקן ואישורי המשרד להגנת הסביבה, המאושרות לבצע עבודות כאלו וחייבים, במידה וחשים כי ישנו סיכוי לקיומו של גג עשוי אסבסט או שיודעים על כך בוודאות, להיעזר בהן על מנת להחליף את הגג ולהפכו לבטוח יותר ולהרבה פחות מסוכן. אנשי המקצוע של החברות הללו יודעות כיצד לגשת לאותם גגות אסבסט, להיכן להשליכם ומהן הפרוצדורות המנהלתיות הנדרשות עם תחילת העבודות, במהלכן ובעיקר בסופן, עת נדרשת הגשת דוח מסכם לוועדה הטכנית לענייני אבק מזיק מטעם המשרד להגנת הסביבה.

אין צורך להיבהל ולרוץ לבדוק את הגג או את המבנה, רוב המקומות המועדים לפורענות כבר נבדקו והוחלפו, אך, עם זאת, אסור להקל בכך ראש ובכל מקרה של ספק, צריך למהר ולהזמין חוות דעת מקצועית ומהימנה ובעת הצורך, להזדרז ולהחליף גגות אסבסט בגג העשוי מחומר בטוח ובריא יותר כמו עץ, פלדה או פח.

Whatsapp icon
דילוג לתוכן